Willen we in de nabije toekomst nog goede zorg en ondersteuning bieden, dan zal steeds meer een beroep gedaan moeten worden op de creatieve houding en het ‘out-of-the-box’ denken van (toekomstige) professionals. Zij hebben een belangrijke rol om het werkveld te innoveren. Design thinking is een denk- en werkwijze die hier goed bij past: het kan zorg- en hulpverleners helpen nieuwe ideeën snel concreet te maken en die in co-creatie met de zorg- of hulpvrager te ontwikkelen. Ontwerpen voor zorg en welzijn helpt om deze ontwerpgerichte manier van denken te ontwikkelen en toe te passen.
In drie delen reikt het boek methoden en tools aan om op een andere manier naar het dagelijkse werk te kijken, praktische problemen op te lossen en vernieuwingen te realiseren. Deel I beschrijft waarom een ontwerpgerichte manier van innoveren belangrijk is in het welzijnswerk en de zorg. In deel II wordt het Double Diamond-model beschreven: vier fasen in elk ontwerpproces met specifieke eigenschappen en een eigen dynamiek. Het praktische deel III bestaat uit een toolbox met een brede en gevarieerde selectie van ontwerpgerichte methoden die direct in de praktijk kunnen worden toegepast. Bij dit boek hoort een website met een gids bij de methoden-toolbox, werkbladen en micro-colleges.
Dit boek is geschreven voor studenten van sociale studies en gezondheidsopleidingen die op een ontwerpgerichte manier hun (afstudeer)onderzoek willen doen of een innovatief project uitvoeren in een organisatie. Daarnaast is het interessant voor professionals uit de zorg- en welzijnssector die samen met cliënten, patiënten of bewoners wil werken aan verbeteringen in haar of zijn praktijkcontext.
Job van ’t Veer is lector Digitale Innovatie in Zorg en Welzijn van NHL Stenden Hogeschool. Eveline Wouters is lector Health Innovations & Technology aan Fontys Paramedische Hogeschool. Monica Veeger is docent en onderzoeker bij Fontys International Lifestyle Studies. Remko van der Lugt is lector Co-design aan de Hogeschool Utrecht.