Meet: psychosociale vaardigheden
Leeftijdsbereik: kinderen van 9 t/m 18 jaar
Afnameduur: circa 20 minuten
Toepasbaar in: gewoon en speciaal (basis)onderwijs, voortgezet onderwijs, jeugdzorg, Jeugd GGZ en maatschappelijke werk
Doel van de test
De Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV) is ontworpen om inzicht te krijgen in de psychosociale vaardigheden van jeugdigen. Met psychosociale vaardigheden worden vaardigheden bedoeld die nodig zijn om als volwassenen zelfstandig en constructief aan de samenleving te kunnen deelnemen. Het gaat daarbij om interper-soonlijke vaardigheden (relationele en affectieve vaardigheden) en intrapersoonlijke vaardigheden (zelfsturing en zelfbewustzijn). De VPV wordt gebruikt om te na te gaan of jeugdigen tekortschieten wat betreft deze vaardigheden. Het instrument laat daarnaast zien welke aanknopingspunten er zijn om mogelijke vaardigheidstekorten gericht bij te sturen. Veel problemen en moeilijkheden zijn goed op te vangen door kinderen tijdig met psychosociale vaardigheden toe te rusten. De VPV geeft niet al-leen aan waar het aan schort bij het kind, maar brengt ook naar voren wat de sterke kanten van het kind zijn. De uitslag van de VPV kan de grondslag vormen voor nader diagnostisch onderzoek, verwijzing naar jeugdzorg of training van de psychosociale vaardigheden.
Afname en scoring
De VPV bestaat uit 36 stellingen. Men geeft op een 5-puntschaal aan in hoeverre men het met de beweringen eens is. Het invullen van de VPV duurt circa twintig minuten. Afnemen en scoren kan enerzijds handmatig plaatsvinden. U kunt de VPV ook geautomatiseerd afnemen en scoren met behulp van Testweb.